УИХ-ын гишүүн Д.Оюунхоролтой ярилцлаа.
-Он гарснаас хойш шатахууны үнэ өссөн. Хомсдол бий болсон. Салбар хариуцсан сайд нь гадаад руу олон хоногоор явчихсан байна гэж та шүүмжлэн хэлж байсан. Шатахууны үнэ дахиад нэмэгдэж болзошгүй талаар дуулдаж байна?
-Би УИХ-ын гишүүн З.Нарантуяа, Г.Тэмүүлэн нарын гишүүдийн хамт Ерөнхий сайд У.Хүрэлсүхэд хандан шатахууны үнэ нэмэгдсэн болон нийлүүлэлтийн хомсдол үүссэн цаг үеийн нөхцөл байдал, цаашид Засгийн газраас баримтлах бодлогын талаар асуулга тавьсан. Засгийн газарт бензин шатахууныг зохицуулах боломж байхад, нийгмийг яагаад ийм бухимдалд хүргэв гэдэгт дүгнэлт хийхийг хэлсэн. Өнөөдөр А80 бензинээс дэлхий нийт татгалзаж байхад татварыг заавал тэглэх шаардлага байна уу? А95, бензиний татварыг хэзээ тэглэх вэ. Үнийн асуудлыг Засгийн газраас төгс шийдэж чадаагүй. А95 тансаг хэрэглээ биш, хүрээлэн буй орчинд хор багатай талаас нь иргэдэд үнэн зөв ойлголт өгөх хэрэгтэй. Агаар орчны бохирдлыг бууруулах үндэсний хөтөлбөр дээр Евро 5 стандартын шатахууныг хэргэлдэг болъё гэсэн санал явж байгаа. Шатахууны нөөцийн асуудал дээр Засгийн газар хайхрамжгүй хандаж болохгүй. Нийгэм бухимдалтай байхад салбарын сайд олон хоногоор гадаадад явж болохгүй гэдгийг л хэлсэн. Нефть импортлогч компаниудын удирдлагатай бид уулзсан. Шатахууны үнийн нэмэгдэл, хомсдол бодит байдал дээр өнөөдрийг болтол бүрэн шийдэгдээгүй. Хомсдол, үнэ, өртөг нэмэгдэх хандлага ч яригдаж байна. Дэлхийн зах зээл дээр үнэ өсч байгаа эгзэгтэй үед менежмэнтээ хэрхэн зөв хийхэд хариуцаж буй сайд нь анхаарч маш сайн ажиллах хэрэгтэй л дээ.
-Өнгөрсөн баасан гаригийн чуулганы хуралдаан дээр Азийн хөгжлийн банкнаас олгогдох 38 сая ам.долларыг юунд зарцуулах вэ гэдэг дээр маргаан болж байсан. Энэ зээлийн хэлэлцээр хоёр ч УИХ, дөрвөн Засгийн газрын нүүр үзэж байгаа гэсэн. Энэ талаар ...........
Аялал жуулчлалын салбар бол хүрээлэн буй орчинд сөрөг нөлөө багатай, улс орны экспортыг нэмэгдүүлж, орон нутгийн иргэдэд ажлын байр олноор бий болгодог, соёл, түүх, байгалийн нөөцдөө түшиглэсэн, шавхагдашгүй нөөц бүхий салбар. УИХ-аас баталсан 2030 он хүртэлх Монгол Улсын тогтвортой хөгжлийн үзэл баримтлалд “Монгол Улс нүүдлийн соёл-аялал жуулчлалын төв болно” гэж тодорхойлсон. Энэ хүрээнд төвийн бүсэд байгаль,түүх, соёл, тусгай сонирхлын аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх, Улаанбаатарт хурал, зөвлөгөөн, бизнес, спорт, соёл, урлаг, түүх, музей, шашны аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх, баруун бүсэд түүх, соёл, тусгай сонирхол, адал явдалт аялал жуулчлалыг хөгжүүлж, олон үндэстэн, ястны соёлыг илтгэсэн эвент арга хэмжээнүүдийг зохион байгуулах, зүүн бүсэд байгаль, түүх соёл, нутгийн иргэдэд түшиглэсэн аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх, говийн бүсэд байгаль, тусгай сонирхлын аялал жуулчлалыг хөгжүүлж, палеонтологийн ховор олдворуудад тулгуурласан парк байгуулах зорилтыг тавьсан.
Монголд ирсэн гадаадын жуулчдын дунд явуулсан судалгаагаар, нийт жуулчдын 60 гаруй хувь нь “байгалийн гоо үзэсгэлэнг”, 42 орчим хувь нь “нүүдлийн түүх, соёл, уламжлалт зан заншлыг” үзэхээр ирдэг бөгөөд тэдгээрийн 60 гаруй хувь нь манай оронд дахин зочлох хүсэлтэй байгаагаа илэрхийлсэн байна. Эрдэмтдийн судалгаагаар, манай орны аялал жуулчлалын голлох бүтээгдэхүүн нь нүүдлийн аялал жуулчлал, Чингис хааны түүх, төрсөн газар, Монголын нууц товчооны түүхтэй холбоотой аяллууд, тусгай сонирхлын аялал жуулчлал байх тул цаашид энэ төрлийн аяллыг түлхүү хөгжүүлэх нь чухал ач холбогдолтой гэж үзсэн. Энэ бүхнийг үндэслэн Монгол Улсын Засгийн газрын 142 дугаартай, 2017 оны 5 дугаар сарын 10-ны өдөр батлагдсан тогтоолоороо “Хөгжлийн зам” үндэсний хөтөлбөрийг баталсан. Тус хөтөлбөрт “Мянганы суут хүн Их Эзэн Чингис хаан” түүхэн аялал жуулчлалын үндэсний паркыг Хэнтий аймагт байгуулах, Дэлхийн өв-Орхоны хөндийн аялал жуулчлалын үндэсний парк байгуулах, Өгий нуурын экосистемийн тэнцвэрийг хадгалах, хамгаалах аялал жуулчлалын цогцолбор байгуулах, Хөвсгөл аймагт нутгийн иргэдэд түшиглэсэн байгальд ээлтэй аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх, аялал жуулчлалын цогцолбор байгуулах гэж заасан. Энэ хүрээнд Монгол Улсын Засгийн газар, Азийн хөгжлийн банк хооронд байгуулсан Санхүүжилтийн ерөнхий хөтөлбөрийн “Тогтвортой аялал жуулчлалыг дэмжих төсөл”-ийн төсвийг зарцуулахаар хуваарилсан байсан юм. Үүнийг өөрчилсөн нь буруу бөгөөд анх төлөвлөсний дагуу төслийн төсвийн хуваарилалтыг хийх нь зүйтэй гэдэг байр суурийг л илэрхийлсэн. Төрийн ажил залгамж чанараараа л явах ёстой.
-УИХ-ын 76 гишүүн Засгийн газрын ажилд болон бүх зүйлд оролцож гүйцэтгэх засаглалын эрх мэдлийг хумьснаар сөрөг үр дагавар гардаг тухай яригддаг. Үндсэн хуульд энэ тал дээр ямар өөрчлөлтүүд тусгагдах бол?
Монгол Улс парламентын засаглалтай улс гэж тодорхойлдог. Гэвч манай парламентын тогтолцоо олон оронд байдаг сонгодог парламентын засаглалаас өөр, завсрын шинжтэй байгаа. Товчоор хэлэхэд парламентын засаглалтай орны гүйцэтгэх засаглалын тэргүүнд байдаг хамгийн чухал эрх мэдэл манай Ерөнхий сайдад байдаггүй.
Ерөнхий сайд нь сайд нараа томилж, чөлөөлж, өөрөө Засгийн газраа байгуулах эрхийг нь гүйцэтгэх засаглал Ерөнхий сайдад нь өгчих хэрэгтэй. Энэ бол сонгодог парламентын сонгодог загвар мөн. Гэтэл манайд эрх мэдэл нь бодит байдал дээр УИХ-д байдаг. Өөрөөр хэлбэл хамгийн чухал гүйцэтгэх эрх мэдлийг УИХ нь Засгийн газрын тэргүүнтэйгээ хуваалцдаг болсноор улс төрийн хямралын суурийг тавьж байна. Өнөөдөр хүчтэй, төвлөрсөн гүйцэтгэх засаглалтай, хүчтэй лидер толгойлсон улс орон л хурдтай хөгжөөд байгааг харж байна. Улс орны хөгжилд гүйцэтгэх засаглал маш чухал үүрэгтэйг амьдрал харуулсаар байна. Гэтэл манайд парламентын гишүүд сайд томилж, чөлөөлөхөд оролцдог учраас 76 Ерөнхий сайдтай болчихжээ гэж иргэдийн ярьдаг нь оргүй зүйл биш ээ. Парламент сандал суудлын тэмцлийг даамжруулж, улс төрийг тогтворгүйжүүлдэг гол газар болж байна. Парламент бол хууль, бодлогыг нь батлаад хэрэгжилтийг нь харж хянаж л байх үүрэгтэй шүү дээ. Өнгөрсөн хугацаанд нэг Ерөнхий сайд дунджаар хоёр жилээс бага хугацаанд ажилласан байх жишээтэй. Үүнээс үүдэлтэй улс төрийн хувьд тогтворгүй, төрийн залгамж шинж чанар алдагдаж байгааг бид харж, мэдэрч байгаа. Засаглал хямарч байгаа тухай хүн бүр ярьж, санаа зовж байгаа энэ үед Үндсэн хуулиндаа өөрчлөлт оруулж байж сонгодог парламентын засаглалтай болж гүйцэтгэх засаглалын эрх мэдлийн өөрчлөлтийг нэн тэргүүнд хийх ёстой алхам юм.